יום רביעי, 13 באוקטובר 2010

חומרים מהחיים - שומנים

שומנים (ליפידים) כוללים שמנים, שעוות, סטרואידים וכולסטרול. שומנים עשויים מפחממנים הנקשרים זה לזה ויוצרים שרשרת פחממנית. שרשראות הפחממנים מגוונות באורכן ואינן קוטביות. מולקולות שאינן קוטביות הן הידרופוביות, כלומר אינן מתמוססות במים. שלושת הצורות הנפוצות ביותר של ליפידים בגוף האדם הם טריגליצרידים, פוספוליפידים וכולסטרול. רוב השומנים שאתם אוכלים הם טריגליצרידים. גופינו שובר אותם ואוגר שומנים כטריגליצרידים חדשים.


     


 שרשרת  פחממנים                             פחממן

הטריגליצרידים הם שלוש חומצות שומן הקשורות לגליצרול. חומצות השומן מתחברות אל הגליצרול תוך יציאה של מימן (H) והידרוקסיל (OH) היוצרים ביחד מולקולת מים. 
                                      טריגליצריד
 


ישנם שני סוגים של חומצות שומן: חומצות שומן רוויות וחומצות שומן לא-רוויות. חומצות שומן רוויות הן ישרות ונמצאות בעיקר בבעלי חיים. חומצות שומן שאינן רוויות מכופפות עקב קשר כפול ונמצאות בעיקר בצמחים. סמנו את חומצות השומן הבאות כרוויות או לא-רוויות.
פוספוליפידים דומים לטריגליצרידים מלבד שקבוצת זרחה (פוספט) מחליפה את אחת מחומצות השומן. קבוצת הפוספט היא מולקולה קוטבית.

להזכירכם, מולקולות קוטביות הן מולקולות שחלקן טעון מטען שלילי וחלקן טעון מטען חיובי. גם מולקולות המים הן קוטביות, החמצן קצת שלילי והמימנים קצת חיוביים. החלק החיובי במולקולות קוטביות נמשך לחלק השלילי במים והחלק השלילי במולקולות קוטביות נמשך למימנים שהם קצת חיוביים. לכן מולקולות קוטביות הן הידרופיליות ומסיסות במים.     

הצורה הנפוצה של פוספוליפיד נראית כמו עיגול עם שני זנבות. פוספוליפידים הם קוטביים בצד של קבוצת הזרחה ולא קוטביים בצד של חומצת השומן. כאשר פוספוליפיד נמצא ליד פוספוליפיד אחר, הם מסתדרים עם הראשים הקוטביים בצד אחד והזנבות השומניים בצד השני. שתי שורות של פוספוליפידים נקראות שכבה שומנית כפולה והיא יוצרת את קרומיהם של כל התאים.


לכולסטרול יש צורה שונה, צורה של טבעות במקום שרשראות פחממנים. כולסטרול נמצא רק בבעלי חיים ברקמות הגוף, בדם ובקרומי התא.
זוכרים שכשמציירים מבנה כימי בעל טבעות בלי לציין את היסוד בפינת הטבעת, מתכוונים
לפחמן - C ? בנוסף, אתם יכולים לראות בציור הכולסטרול שלפניכם שלא תמיד טורחים לצייר את המימנים. לעומת זאת תמיד מציירים חמצן אם מופיע במולקולה.

כולסטרול הוא מרכיב בקרום התא ומקור לכל ההורמונים הסטרואידים (טסטוסטרון, אסטרוגן ופרוגסטרון).


                                                      
                             הורמון המין הנשי, אסטרוגן                   הורמון המין הגברי, טסטוסטרון


אפשר לתרגל מבנה של שומנים בקישור
מקווה שלא נהרס לכם התאבון מהרשומה הזו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה